Hoe zorg je voor meer naamsbekendheid voor je bedrijf?

naamsbekendheid vergroten

Een bedrijf oprichten is in deze tijd niet zo ingewikkeld. In principe kan iedereen zich als eenmanszaak bij de Kamer van Koophandel registreren. Formeel heb je daarmee je bedrijf opgericht. Maar dan moet het moeilijkste natuurlijk nog beginnen: je wilt er een succes van maken! Het lastige is alleen dat, los van je nabije omgeving, aan wie je je plannen enthousiast hebt lopen te verkondigen, niemand van je bedrijf af weet. En wanneer niemand je kent is de kans klein dat je klanten zult binnenhalen. De eerste stap naar succes is dan ook je naamsbekendheid vergroten!

Naamsbekendheid, wat is dat eigenlijk?

Over het begrip naamsbekendheid kunnen we heel moeilijk doen, maar eigenlijk is het niets meer of minder dan het aantal mensen dat de naam van jouw bedrijf kent. Daarbij heb je nog een onderscheid tussen spontane en geholpen naamsbekendheid. Spontane naamsbekendheid is het percentage mensen dat jouw bedrijfsnaam meteen uit zichzelf weet te noemen, terwijl geholpen naamsbekendheid inhoudt dat men jouw bedrijfsnaam herkent in een lijstje. Hoe meer mensen je kennen, hoe groter de kans dat zij in de nabije of verdere toekomst klant van je zullen worden.

Free publicity

Een bekende manier om naam te maken is door gebruik te maken van het fenomeen free publicity. Dit wil zeggen dat je de media inschakelt om jouw bedrijf onder de aandacht te krijgen. Hiermee bedoelen we echter niet dat je een betaalde advertentie plaats in een krant of zendtijd inkoopt tijdens de reclameblokken op tv. Nee, free publicity is daadwerkelijk gratis. Maar het is wel lastig om te verkrijgen. Je moet namelijk zorgen dat je een nieuwswaardig feitje over je bedrijf te verkondigen hebt, wat voor de media de moeite waard is om te publiceren.

Billboards

Ja, het is natuurlijk wel behoorlijk Amerikaans, maar heb je er al over nagedacht om je bedrijfsnaam te laten schrikken op van die grote billboards langs de snelwegen? Een recente publicatie over themapark Dinoland in Zwolle wijst uit dat het werkt. Maar het kan ook op goedkopere manieren. Door je bedrijfswagens duidelijk zichtbaar uit te rusten met je logo zorg je er bijvoorbeeld ook al voor dat velen onbewust je bedrijfsnaam zullen onthouden.

Word gastspreker

Dit is niet alleen een uitstekende manier om naam te maken, maar bovendien ook om jezelf als autoriteit op je vakgebied te presenteren. Ga eens na wat voor bijeenkomsten, evenementen of meetings er binnen jouw vakgebied gehouden worden en bied jezelf aan als (gratis) gastspreker. Op die manier laat je zien dat je een hoop van je vak weet. Na afloop laat je natuurlijk wat flyers met je bedrijfsnaam en -logo erop achter, die de gasten mee naar huis kunnen nemen!