4 tips voor het ontwerpen van verpakking

duurzame verpakkingen

Een nieuw product. Een complete redesign. Het ontwerpen van een verpakking is een vak apart. Hoe zorg je ervoor dat klanten jouw artikelen blijven pakken? En hoe spreek je op een juiste manier een nieuwe doelgroep aan? Het blijven lastige kwesties, waarin je veelal moet testen. Toch zijn er enkele gouden regels, die de kans op succes vergroten. In deze blog vertelt Daklapack je hier meer over.

1. Zorg voor duidelijkheid

De #1 regel van verpakkingsontwerp is duidelijkheid. Wanneer potentiële klanten jouw product in de schappen zien staan, moet het – zonder problemen – twee cruciale vragen kunnen beantwoorden. Waarvoor dient het product? En van welk merk is het afkomstig? Deze vragen moeten binnen enkele tellen beantwoord kunnen worden.

2. Wees realistisch

Hoe vaak kom je het niet tegen? Terwijl je in de winkel staat, begin je te watertanden. Afbeeldingen van het perfecte product hebben je helemaal ingepakt. Dit moet je hebben! Helaas zijn deze afspiegelingen soms iets te perfect. Nadat je de verpakking enthousiast hebt geopend, ben je weer een illusie armer. Zonde, want hoe goed dit product – voor zijn prijs – ook is… Je zult het nooit meer kopen. Zorg er daarom altijd voor dat je met jouw verpakking nooit een vertekend beeld van het product geeft.

3. Val op

Het is iets waar iedere marketeer naar streeft. Producten moeten opvallen. In een wereld waarin honderden concurrenten om aandacht schreeuwen, is het belangrijk dat jij als eerste in het oog van de consument springt. Dit doen je vooral door authentiek te zijn. Zorg ervoor dat jouw verpakking een verhaal vertelt. Dit wordt ook wel storytelling genoemd. Natuurlijk zijn er ook andere, creatieve manieren om positieve aandacht te krijgen.

4. Wees praktisch

Stel, je hebt het ultieme product. De verpakking valt goed op en is duidelijk. Desondanks vallen de verkoopcijfers tegen. Waarom? Het product is moeilijk in gebruik. Handen worden vies. Het product is bijna niet uit de verpakking te krijgen. Voor bestaande klanten is dit meer dan genoeg reden om naar de concurrent over te stappen. Zorg er daarom voor dat je bij het ontwikkelen van een verpakking de functionele aspecten niet uit het oog verliest. En ga natuurlijk voor duurzame verpakkingen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *