3 tips voor succesvolle SEO (en één mythe)

SEO (zoekmachine optimalisatie)
Content. Linkbuilding. Techniek. Met deze drie peilers kun je jouw website hoog in de zoekresultaten van Google krijgen. Klinkt simpel, maar helaas is er veel foute én gedateerde informatie op het internet te vinden. Dat vinden wij bij B&S Media Internetmarketing vervelend. In deze blog delen onze SEO specialisten dan ook een aantal bruikbare tips. Tevens delen wij een hardnekkig advies die je juist niet moet volgen. Alles om jou als digitale ondernemer verder te helpen.

Tip 1: Richt je op zoekwoorden met weinig concurrentie

Hoe groter het zoekvolume van een zoekwoord, hoe groter het bereik. Dat is één van de eerste dingen die je leert, wanneer je je in SEO verdiept. Toch is het niet altijd verstandig om je op deze woorden te focussen. Hoe groter het volume, hoe groter de kans dat concurrenten je al een stap voor zijn. Voor een beginnende SEO campagne is het daarom interessanter om eerst te scoren op zoekwoorden met weinig concurrentie. Zo kun je snelle sprongen maken in jouw online vindbaarheid.

Tip 2: Investeer in goede content

Content is king. Teksten. Afbeeldingen. Video’s. Spelletjes. Het aanleveren van content is een bewezen tactiek om bezoekers naar jouw website te leiden. Online marketeers schreeuwen het al jaren, maar toch zijn er genoeg organisaties die er niets van willen weten. Het is echter belangrijk om goede teksten en aanvullend materiaal op jouw website te plaatsen. Hiermee kun je een bezoeker namelijk overtuigen om een aankoop bij je te doen. Denk hierbij aan veelgestelde vragen of juist interessante blogs. Schrijf hier altijd eerst voor de bezoeker en dan pas voor Google.

Tip 3: Bouw een mobielvriendelijke website

Vandaag de dag worden de meeste zoekresultaten in Google uitgevoerd op de mobiele telefoon. De resultaten die binnen de zoekmachine getoond worden, moeten dan ook goed zichtbaar zijn via dit apparaat. Om dit te garanderen heeft Google het algoritme ‘Mobile First indexing’ uitgerold. Hiermee krijgen mobielvriendelijke websites gelijk een streepje voor. Om een goede positie te verkrijgen is een voor mobiel geoptimaliseerde website dus essentieel!

Mythe: Onnatuurlijk gebruik van zoekwoorden

Oude SEO specialisten zullen zich deze tactiek nog herinneren: keyword stuffing. Deze strategie houdt in dat je een zoekwoord zoveel mogelijk in een tekst verwerkt. Zonde, want hiermee creëer je onleesbare teksten, waarmee je een potentiële klant zeker niet overtuigd. Sterker nog: je jaagt ze weg! Daarnaast is Google door de jaren heen slimmer geworden. Het onnatuurlijk verwerken van zoekwoorden kan nu zelfs een penalty opleveren.