Twitter

YouTube

RSS

4

Jan

De ESA staat volledig achter SOPA en Electronic Arts heeft geen mening

Zoals wij al eerder hadden gerapporteerd waren de berichten over Sony, Nintendo en EA die hun support voor SOPA zouden hebben laten vallen, geheel fout. Het foutieve bericht werd echter vrijwel overal overgenomen door gamesites, maar men komt er nu ook achter dat het niet helemaal klopte. Inmiddels heeft de ESA hun standpunt laten weten over SOPA, ze zijn helaas voor de wet maar erkennen wel dat er het één en ander mee fout kan zijn. Daarnaast maakte Electronic Arts zojuist bekend dat zij nog geen mening hebben over de Amerikaanse wetsvoorstellen.

Electronic Arts weet het nog niet...
EA liet weten dat zij tot op heden nog geen mening hebben gegeven over SOPA of de Protect IP Act (PIPA), de twee wetsvoorstellen waar het allemaal om gaat:

In September, we joined 400 other companies and associations in a letter asking Congress to explore legislative solutions to piracy. However we NEVER expressed an opinion on any of the specific proposals that have been drafted.

Zoals we hadden vermeld hadden zij samen met 400 andere bedrijven en organisaties deze brief aan het US Congress in september ondertekend. Hierin werd het US Congress aangedrongen om wetgeving te maken tegen de piraterij online. Daarna kwamen dus de twee wetsvoorstellen SOPA en PIPA pas ten tonele, en hiervan hebben ze nog niet bekend gemaakt of ze er voor of tegen zijn. EA kijkt dus nog even de kat uit de boom. Helaas is het wel zo dat Electronic Arts een van de grotere namen is die zijn aangesloten bij de ESA, en de ESA is duidelijk voor het wetsvoorstel. Ook toen SOPA voor het eerst uitkwam was EA gevraagd om hun mening, en verwezen zij destijds al naar de ESA. Wij denken dat ze als lid van ESA zelf geen standpunt zullen gaan nemen.

De ESA staat achter het SOPA wetsvoorstel
De 'Entertainment Software Association' (ESA) is in feite de stem van zowel ontwikkelaars en uitgevers alsook de gamers. Helaas de ESA stond zoals we hadden vermeld wel in de lijst van SOPA supporters. Maar ze hebben dat nog even benadrukt in een reactie:
As an industry of innovators and creators, we understand the importance of both technological innovation and content protection, and do not believe the two are mutually exclusive. Rogue websites – those singularly devoted to profiting from their blatant illegal piracy – restrict demand for legitimate video game products and services, thereby costing jobs.

Our industry needs effective remedies to address this specific problem, and we support the House and Senate proposals to achieve this objective. We are mindful of concerns raised about a negative impact on innovation. We look forward to working with the House and Senate, and all interested parties, to find the right balance and define useful remedies to combat willful wrongdoers that do not impede lawful product and business model innovation.

Ze zeggen dus wel dat ze op de hoogte zijn van de mogelijke negatieve impact dat SOPA zou kunnen hebben op het internet, en willen samenwerken met de House en Senate leden van het US Congress om de juiste balans te vinden. Erg jammer, want tenzij ze de gehele wet willen gaan herschrijven zal die balans er niet komen. Je zou juist van de ESA verwachten dat zij kunnen inzien wat er mis is met SOPA en dat het geheel fout is.

Vind jij ook dat de SOPA niet tot wet gemaakt mag worden?
Vorig jaar vroeg de ESA aan gamers om hun steun te laten blijken voor een rechtszaak waarin de vrijheid van meningsuiting in verband met games in het geding stond. Gamers hebben toen massaal gereageerd en de rechtszaak werd gewonnen, games vallen nu in Amerika onder het zogeheten 'First Amendment' net zoals bij boeken en films. Destructoid stelt dat nu de vrijheid van meningsuiting weer op het spel staat, de ESA ietwat hypocriet bezig is door hier nu niet tegenin te gaan. Hoog tijd dus om de ESA dat even massaal te laten weten. Als je het dus niet eens bent met de ESA, kom dan in actie!

Wat kan jij doen?
ESA vertegenwoordigd in de politiek eigenlijk niet alleen ontwikkelaars en uitgevers, maar ook gamers. Dus de stem van ons als gamers wordt momenteel vertegenwoordigd door de ESA die de SOPA wet support. Ook al is het SOPA wetsvoorstel voor binnen Amerika, het zal ongetwijfeld het internet wereldwijd gaan beinvloeden. Daarnaast zijn de diverse game bedrijven internationaal en mag je het ze zeker laten weten dat je het niet eens bent met hun standpunt. Doe dat ten eerste via de wereldwijde petitie op avaaz.org waar al ruim één miljoen mensen hun stem hebben laten horen. Daarnaast hebben diverse ontwikkelaars en gamesites al oproepen gedaan hiervoor met allerlei contact adressen etc. dus die links zullen we hieronder ook neerzetten. Het kan nu nog, want op 24 januari zal de Amerikaanse Senaat gaan stemmen over het SOPA voorstel.

Als je wat meer wilt weten over SOPA en PIPA en waarom deze wetsvoorstellen zo ontzettend fout zijn, dan is deze open brief aan het US Congress wellicht interessant. De brief was in november al naar het US Congress gestuurd en werd ondertekend door ruim 100 Law Professors, en die weten toch echt wel het één en ander over wetten.

Bron: gamasutra.com